Witamina D3 jest szczególnie ważna dla prawidłowego działania organizmu każdego człowieka. Bardzo często nazywana jest witaminą słońca, ponieważ produkowana jest, gdy ciało wystawiane jest na promienie słoneczne. Ten podstawowy budulec organizmu, jest odporny na działanie wysokich temperatur, a jego niedobór może prowadzić do różnych schorzeń i dolegliwości. Utrzymanie odpowiedniego poziomu witaminy D3 pozwoli na zachowanie dobrej kondycji fizycznej, a także psychicznej. Czy warto przyjmować tę witaminę w postaci suplementów? Czy nadmiar witaminy D3 w organizmie może być groźny?

Właściwości i działanie witaminy D3

Aby układ kostny każdego człowieka odpowiednio się rozwijał, należy dbać o to, aby w organizmie nie zabrakło witaminy D3, która odpowiada również za ich mineralizacje. Z tego względu suplementowanie organizmu jest szczególnie ważne u małych dzieci, które są w początkowej fazie rozwoju. Dodatkowo, pokarmy, w których występuje witamina D3, pomagają utrzymać smukłą sylwetkę i dobre samopoczucie. Ważnym aspektem jest również poprawne funkcjonowanie mięśnia sercowego oraz układu krążenia. Niedobory mogą powodować poważne problemy ze snem i bóle mięśniowe, które przy wydłużonym czasie będą także powodem występowania innych schorzeń. Dowiedz się więcej o witaminie D3, nazywanej witaminą życia: https://www.muscle-zone.pl/blog/6-skutkow-ubocznych-zbyt-duzego-stezania-witaminy-d-w-organizmie/

Skąd czerpać witaminę D3?

Produkty pochodzenia zwierzęcego posiadają najwięcej zasobów tej witaminy, dlatego bardzo ważne jest, aby uwzględnić w swojej diecie produkty rybne jak np. śledzie w oleju, sardynki, czy też śledzie marynowane. Oprócz tego bogatym źródłem witaminy D3 są jajka, mleko krowie oraz ser żółty. W niektórych krajach sprzedawane są jogurty, płatki śniadaniowe i margaryny, wzbogacone o ten składnik, dzięki czemu człowiek może nieświadomie suplementować nią organizm.

Niedobory witaminy D3 można regulować głównie w okresie letnim, poprzez ekspozycję ciała na promienie słoneczne. W wyniku promieniowania synteza witaminy w organizmie znacząco wzrasta. Szacuje się, że osoby z jasną karnacją potrzebują około 15 minut nasłonecznienia, aby wyprodukować odpowiednią ilość witaminy, która wytwarzana jest z 7-dehydrocholesterolu. Ciekawostką jest, że krótka ekspozycja ciała na działanie promieni słonecznych pokrywa do 90% dziennego zapotrzebowania organizmu.

Czym grozi niedobór witaminy D3?

Odpowiedni poziom witaminy D3 oraz innych składników mineralnych jest szczególnie ważny dla odpowiedniego funkcjonowania układu odpornościowego, oraz dobrego samopoczucia. Niedobór tej witaminy grozi problemami ze snem, częstymi bólami kostno-mięśniowymi, zaburzeniami widzenia, utratą apetytu, biegunką czy też zwyrodnieniami układu kostnego. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednia suplementacja, dieta wzbogacona o pokarmy z dużą zawartością budulca, a także częste przebywanie na świeżym powietrzu, zwłaszcza w słoneczne dni.

Witamina D3 – czy można ją przedawkować?

Przedawkowanie oraz niedobór witaminy D3 to dwie skrajne sytuacje, do których nigdy nie powinno się dopuszczać. Ważne jest to, aby odpowiednio równoważyć wszelkie źródła pochodzenia tego budulca. Do przedawkowania może dojść w momencie kiedy zbyt intensywnie przyjmujemy suplementy, spożywamy za dużą ilość produktów bogatych
w witaminę D3 oraz spędzamy za dużo czasu na słońcu.

Standardowa dzienna dawka dla osoby dorosłej nie powinna przekraczać 8000 Ul, ponieważ w innym przypadku mogą wystąpić nudności, osłabienie organizmu, brak apetytu, zaburzenia pracy serca oraz nerek. Decydując się na wybór dodatkowych środków zawierających wysokie stężenie tej witaminy, można przeglądać kategorie na stronach www, w których znajdują się wyłącznie sprawdzone specyfiki.

Przeciwwskazania do suplementowania witaminy D3

Dodatkowa suplementacja środków zawierających witaminę D3 jest szczególnie niebezpieczna dla osób, które uczulone są na którykolwiek składnik preparatu. Ten związek chemiczny w interakcję z preparatami zawierającymi znaczne ilości magnezu oraz lekami przeciwpadaczkowymi. Ważne jest, aby przynajmniej dwa razy w roku udać się na badania krwi, które pozwolą na sprawdzenie poziomu witaminy D3, gdyż dzięki czemu można wyeliminować ryzyko bezsensownego przyjmowania nadmiernej ilości suplementów podnoszących stężenie określonych cząstek organizmu.