Dieta ketogeniczna to jeden z najpopularniejszych rodzajów żywienia we współczesnych czasach. Jest ona doskonale przyswajalna zarówno w przypadku mężczyzn, jak i kobiet. Jej głównym założeniem pozostaje całkowita minimalizacja spożycia węglowodanów i przeprogramowanie organizmu w ten sposób, aby swoją energię, wigor, efektywność oraz siłę czerpał z tłuszczów, które są w nadmiarze magazynowane w naszym ciele. Ten rodzaj żywienia będzie w pełni odpowiedni i bardzo atrakcyjny dla osób, które chcą czuć się lekko, pozbyć się wszelkich niestrawności, skurczy, bóli i zbędnych kilogramów.

Zazwyczaj słowo „dieta” pozostaje dla nas czymś absolutnie nieprzyjemnym, przywołującym same negatywne wspomnienia. Warto o tym mówić. Należy podkreślić, że pojęcie diety generalnie określa sposób w jaki jemy, niezależnie od tego, czy jest to pokarm tłusty, przetworzony, czy roślinny i małokaloryczny. Dieta ketogenna, tak jak już wspomnieliśmy, skupia się na tłuszczach, ale tylko tych, które są zdrowe. To pojęcie również możemy rozumieć dwuznacznie. Oczywiście, mówiąc tłuszcze mamy namyśli te, które nie są nasycone (awokado, pestki, orzechy, oliwę z oliwek, masło i olej kokosowy, tran). Zdrowe tłuszcze wspierają funkcjonowanie najważniejszych organów, a także narządów wewnętrznych, regenerują wątrobę, usprawniają kondycyjność sercowo-naczyniową. W przypadku diety ketogenicznej, niesamowicie dużą rolę odgrywają suplementy diety. Mowa tutaj nie tylko o zamiennikach posiłków, czy też o zdrowych słodyczach, które minimalizują zapotrzebowanie organizmu na słodkie i niezdrowe przekąski, zaspokajając go, ale przede wszystkim o witaminach i minerałach. 

Suplementy na diecie ketogenicznej – które najlepsze? 

Suplementacja pozostaje kluczowym elementem każdej diety, ponieważ zapobiega ona niedoborom, łagodzi wszelkie stany zapalne, koi, odżywia, koordynuje, wspomaga. Także w przypadku diety ketogenicznej jest ona niezbędna. Warto wiedzieć więcej na temat tego, jakie składniki mineralne należy suplementować w sposób szczególny organizmowi wówczas, gdy przebywamy na diecie ketogenicznej. Mowa m.in. o BHB, czyli substancji powstającej na skutek połączenia się acetylo-CoA z niską zawartością insuliny oraz glukozy. BHB pozostaje utleniony do innego związku należącego do zgrupowania ciał ketonowych – acetooctanu. Jest to podstawowe, a także niesamowicie aktywne źródło energii dla mięśnia sercowego, a także mięśni szkieletowych. W momencie przejścia w stan tzw. ketoadaptacji, BHB jest niezbędnikiem, a także 100 % wspomagaczem w pracy kory mózgowej oraz receptorów pamięciowych.

Ważnym elementem suplementacji przy diecie ketogenicznej jest też hydroksymaślan, który ma wpływ na ekspresję BDNF, czyli neurotroficznego czynnika pochodzenia mózgowego. β-hydroksymaślan, to substancja białkowa należąca do czynników wzrostowych nerwów wydzielanych przez neurony. Czynnik ten pozostaje niezbędny dla w pełni prawidłowego działania neuronów cholinergicznych oraz dopaminergicznych, neuronów motorycznych, czuciowych i neuronów siatkówki w ośrodkowym układzie mózgwo-czaszkowym. Co więcej, jeśli chodzi o działanie β-hydroksymaślanu, to należy podkreślić, że wykazuje on silne zdolności przeciwzapalne, antyalergiczne, przeciwgrzybiczne, antywirusowe, przeciwnowotworowe. 

Poza tym, takie składniki jak Olej MCT, czy GPC, one wspomagają funkcjonowanie układu ośrodkowego, koordynując pracę mięśnia sercowego i nie tylko. Dzięki tym składnikom możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie nerek, regeneracja wątrobowa, rozkurczliwość, brak nieprzyjemnych dolegliwości bólowych. 

Kofeina a dieta ketogeniczna – jakie są jej właściwości? 

Jednym z najpopularniejszych suplementów diety jest właśnie kofeina. Choć zdecydowanie lepiej i szerzej znamy ją pod pojęciem pitej na całym świecie kawy, to jednak w postaci suplementacji posiada ona dużo zdrowsze, lepiej przyswajalne i znacznie bardziej pozytywne działanie. Kofeina jako suplement, to alkaid purynowy, posiadający właściwości pobudzające wobec ośrodkowego układu nerwowego. Na działanie kofeiny składa się znaczna ilość mechanizmów połączonych ze sobą za pomocą bardzo różnych zależności. Kofeina sprawia, że równowaga psychofizyczna poprawia się oraz stabilizuje, zaczynamy mieć więcej energii, wigoru oraz chęci, stajemy się pełni życia. Dodatkowo, kofeina posiada również bezpośredni wpływ na funkcjonowanie mózgu, pamięci, receptorów wzrokowych, percepcji i koordynacji. 

Jak ważne jest żywienie? 

Zazwyczaj wybierając sobie sposób w jaki będziemy się żywili, przyświeca nam jakiś konkretny cel. Może być to chęć przybrania masy mięśniowej, potrzeba schudnięcia, złe samopoczucie, dążenie do jakiejś zmiany. Warto pamiętać, że każdy produkt, który wprowadzamy do swojego ciała ma na niego wpływ i na niego oddziałuje. Żywienie jest np. kluczowe dla kondycji włosów, skóry, paznokci, dla kości, dla mięśni oraz stawów, dla poziomy funkcjonowania serca, wątroby, czy nerek. Co prawda nie żyjemy, by jeść, tylko jemy, by żyć, natomiast kwestia diety nie może być pomijana, bo same suplementy nie spełnią swojej roli w sposób zadawalający, muszą być one we wspólnocie z odpowiednią dietą. Rzecz jasna, nie wolno nam zapominać też o odpowiednim poziomie nawodnienia organizmu.